Home » Blog » Nekonečný príbeh parkovacích automatov (2)

Nekonečný príbeh parkovacích automatov (2)

Príbeh parkovacích automatov pokračuje. Mesto vypovedalo zmluvu s dodávateľom a parkovacie automaty samo demontovalo. Týmto sa situácia pre obyvateľov ešte viac zhoršila. Nové automaty čiastočne nahradili starými, ale tých je málo a nepokrývajú dostatočne potrebný priestor platených parkovacích plôch. Mesto opäť prehodilo problém na občanov, vraj nech platia za parkovanie cez aplikáciu.

Vzťah medzi mestom a firmou dodávajúcou automaty sa vyhrotil do takého štádia, že firma podala podnet na prokuratúru, a to konkrétne „Oznámenie o skutočnostiach nasvedčujúcich tomu, že mohlo dôjsť k spáchaniu trestného činu organizovanou skupinou.“ (zdroj: MY Trnava)
Zhrňme základné fakty.
V rámci regulácie statickej dopravy mali byť v Trnave nainštalované ešte v júli 2021 nové parkovacie automaty. Ako býva zvykom, všetko bolo inak. Prvých desať parkovacích automatov sa dostalo do prevádzky až koncom roka. Podľa radnice mali inštalované zariadenia priniesť viacero noviniek, napr. platbu kartou, elektronický parkovací lístok, atď. Mesto sľubovalo jednoduché a intuitívne ovládanie.
Realita však bola úplne iná. Nové parkovacie automaty boli prakticky nefunkčné. Od ich inštalácie boli problémy s dotykovou obrazovkou. Obrazovka robila čokoľvek, len nie to, čo chcel klient. Pri snahe stlačiť písmená TT buď sa nezobrazovalo nič, alebo napríklad čísla či iné písmená. Nahodené zlé znaky nešlo zmazať.
Ak sa aj podarilo nahodiť požadované informácie, niekedy to išlo až na 14. raz. A vložiť peniaze bolo tiež riziko, parkovacie automaty často nevydávali peniaze, ani lístok, ak ho občan chce. Aby mu automat vydal peniaze, musel počkať, až príde niekto ďalší, vhodí tam peniaze a vtedy vypadne výdavok.

Parkomaty často zamrzli, platba nešla uhradiť kartou, alebo potvrdenie prišlo oneskorene.

V lete, keď svietilo slnko na obrazovku, nedalo sa s obrazovkou pracovať, lebo na nej nebolo nič vidieť.

V mestách s rozumným vedením by si azda uznali chybu a do vyriešenia problémov by zrušili povinnosť platenia za parkovanie.

V mestách s rozumným vedením by si azda uznali chybu a do vyriešenia problémov by zrušili povinnosť platenia za parkovanie. Trnava je však iná. Teraz, keď demontovali parkovacie automaty a čiastočne ich nahradili starými v nedostatočnom množstve, mesto opäť prehodilo loptičku na občana. Ten musí riešiť problém, ktorý spôsobilo svojou „prácou“ mesto. Mesto narobilo chyby pri zabezpečovaní automatov a občan má hľadať riešenie, ako zaplatiť. Má hľadať ďalší parkovací automat, ktorý môže byť aj kilometer ďaleko a nakoniec nemusí ani fungovať. Alebo má zaplatiť mobilom. Ťažko povedať, koľko občanov je schopných zvládnuť takýto postup. Iste je tu veľa starších ľudí, resp. menej technicky zdatných, alebo takých čo nemajú možnosť platby cez mobil. Tí sú prečo diskriminovaní? Nie všetci sú s mobilom zrastení ako súčasný trnavský primátor.
Výberové konania sú slabinou tohto mesta. Ich realizácia nesie znaky veľkého amaterizmu. Parkovacie automaty sú ukážkovým prípadom množstva chýb. Vedeniu mesta však neprekáža, že systém je nefunkčný. Spoplatnené zóny sa rozširujú a mestskej polícii sa tak zväčší priestor na výber pokút.
Kvôli riešeniam parkovacej politiky navštívil primátorský kandidát Braňo Baroš ešte v marci tohto roka výstavu Intertraffic 2022 v Amsterdame. Oboznámil sa s najnovšími trendmi v oblasti infraštruktúry, inteligentnej mobility, parkovania, či bezpečnosti na cestách.
Iba odborný prístup v riešení problémov je zárukou rozvoja mesta. Na to treba pamätať v najbližších komunálnych voľbách a podporiť odborníkov znalých veci; nie rojkov, ktorí robia veci amatérsky, a ďalšie zbytočné náklady s tým spojené potom treba zaplatiť.

(PV)