Plán obmedzovať motoristov v Trnave zrejme skutočne existuje. Peter Bročka, súčasný primátor mesta Trnava, ich vo svojom verejnom vystúpení zosmiešňoval.
Na konferencii, ktorá bola zameraná na čerpanie financií z Plánu obnovy, vystúpil prednedávnom aj primátor Trnavy, ktorý jej delegátom predstavil rozvoj cyklistickej infraštruktúry v meste a stihol inzultovať motoristov v meste Trnava.
Riešenia, ktoré nemajú priveľkú popularitu
Viaceré projekty riadené mestom si však vyžiadali svoju daň vo forme zníženia počtu parkovacích miest, či zúženia priestoru pre motorové vozidlá. Ale to je len vrchol ľadovca. Peter Bročka vníma individuálnu automobilovú dopravu ako jeden z hlavných problémov moderných miest. Zrejme preto prichádza s návrhmi, ktoré majú za cieľ presvedčiť motoristov k presadnutiu z áut na bicykel, alebo do prostriedkov verejnej hromadnej dopravy. K téme dostupnosti automobilovej dopravy aktuálny primátor konštatuje: „… dnes si môžete kúpiť auto za 500 eur, bez problémov na ňom jazdiť, nemusíte deklarovať, kde ho parkujete a tvárite sa, že všetko je v poriadku a zaberáte ním verejný priestor. Ja dúfam, že tieto časy končia“.
Tu je potrebné uviesť, že s vlastníctvom auta sa prirodzene spájajú aj viaceré poplatky a dane, ktoré predstavujú nie okrajové príjmy do štátneho rozpočtu, napríklad dvojité zdanenie pohonných hmôt na Slovensku. Vodič motorového vozidla pred jeho použitím musí nevyhnutne absolvovať v autoškole praktické a, samozrejme, aj teoretické skúšky. Nadôvažok sa motoristov týka trestnoprávna zodpovednosť za porušovanie dopravných predpisov. Zrejme aj z tohto momentu pramení znepokojenie motoristov, ktorí za nedostatočnú znalosť predpisov cyklistov kritizujú. Cyklisti sú totiž podľa zákona rovnakom účastníkmi cestnej premávky, no s tým rozdielom, že že štát od nich nevyžaduje žiadne preukázanie spôsobilosti na pohyb v regulovanej premávke. V Trnave sa zdá, že toto ako problém vedenie radnice nevidí a dvojaký meter na cyklistov a motoristov bol príčinou hádok oboch komunít tak na sociálnych sieťach ako aj v realite.
Autá rýchle ako kolobežky, či bicykle
„S cieľom minimalizovania stretov medzi cyklistami a vozidlami navrhuje Peter Bročka vytvoriť zóny upokojenia dopravy, kde by prišlo k zmene maximálnej povolenej rýchlosti zo súčasných 50 na 30 km/h. Primátor mesta Trnava dodáva: „To je pre mnohých ľudí, čo si vytvorili psychickú závislosť na aute, veľmi šokujúce a veľmi stresujúce.“ Podľa jeho vyjadrení bude mesto chcieť v blízkej budúcnosti zníženú rýchlosť vymáhať aj prostredníctvom siete radarov a spomaľovacích vankúšov. Na sociálnej sieti v komentároch primátor mesta špecifikuje svoj pohľad nasledovne „Budúci rok získa mesto právomoc merať rýchlosť a vyberať pokuty a môžete si byt istí, že budeme prvým mestom s úplným radarovým pokrytím.“
Tak pozitívne, ako vidí Peter Bročka navrhované zmeny, ich však nevidia skúsenosti a prax. Obmedzenie rýchlosti na hranicu 30 km/h môže paradoxne viesť k zníženiu pozornosti vodičov, ktorých neptretržitá kontrola rýchlosti a obava z možnej pokuty v meste s úplným radadarovým pokrytím môže za volantom dekoncentrovať. Zvýšenie emisií spôsobené nižšou priepustnosťou dopravy azda ani netreba komentovať.
Vankúše pre ešte väčšie spomalenie
Spomaľovacie vankúše sú evidentne ďalšou inováciu z myšlienkovej dielne aktuálneho primátora. „Keďže niektorí kolegovia za volantom to ťažko chápu, existujú také špeciality, ktoré sa volajú napríklad spomaľovacie vankúše a tie vám jemne pripomenú, že ak si nechcete zničiť svoje krásne autíčko, musíte znížiť rýchlosť na tých krásnych 30 alebo 20 km/h,“ konštatuje primátor, ktorý rovnako infomoval, že mesto Trnava už podpísalo rámcovú zmluvu na viac ako 200 spomaľovačov. Na prvý pohľad chvályhodná snaha o dosiahnutie bezpečných ciest v Trnave dostáva zvláštnu pachuť.
V okolí spomaľovačov, ako dokázali v minulosti viaceré štúdie, sú vyššie emisie prachu a výfukových splodín, nakoľko autá okolo nich neustále brzdia a následne pridávajú. O tom, že pri zrýchľovaní dochádza k neprestajnému zvyšovaniu hladiny hluku v okolí, ani netreba hovoriť.
Aké sú ďalšie plány vedenia radnice? Trnava v budúcnosti plánuje zakázať akékoľvek parkovanie na chodníkoch a má rovnako prísť k zníženiu kapacity pre motorové vozidlá na hlavných ťahoch. Príkladom takéhoto projektu má byť zjednosmernenie Špačinskej cesty, kde už existujú chodníky pre cyklistov a rovnako chodcov, pričom už dnes je Špačinská cesta nie málo frekventovaná. Peter Bročka plánuje však zájsť ešte ďalej, priestor pre cyklistov plánuje rozšíriť aj na druhej strane cesty. Tento počin primátora povedie k zúženiu a zjednosmerneniu hlavnej cesty prepojenej na dôležité tranzitné uzly cez Hlbokú a Bučiansku ulicu. Na čo primátor Bročka si zrejme neuvedomuje, že zjednosmernenie dôležitých tranzitných ťahov bude mať za následok nižší prietok dopravných tepien v meste, prinesie len ďalšie zápchy a jeho riešenia naisto nebudú mať priaznivý vplyv na emisie v Trnave.
Redakcia, zdroj www.autonoviny.sk