Zaplať a skús si nájsť miesto
V uplynulých mesiacoch sme zaznamenali v lokalitách na Podjavorinskej a Spartakovskej zavedenie systému rezidenčného parkovania. Niežeby rezidenčné parkovanie bolo samo osebe nezmyslom, ale problém spočíva v nedostatku parkovacích miest. Ak teda majiteľ vozidla zaplatí poplatok za parkovanie, nemá garanciu, že aj zaparkuje.
Potvrdzuje to aj stanovisko radnice, podľa ktorého je protihodnotou spoplatneného parkovania „menej áut v meste, zdravšie životné prostredie a lepší život, nie parkovacie miesto.“ Vďaka regulácii tak majú mať vodiči väčšiu šancu na jeho nájdenie. „Zároveň veríme, že túto šancu dáte aj ostatným, ak niekedy auto necháte doma a prídete do centra autobusom či na bicykli alebo peši,“ vyšperkovali famózne vysvetlenie na komunikačnom odbore radnice. Zrejme sa tam všetci počnúc primátorom bicyklujú a nemajú rodiny, tak-že auto nepotrebujú. Nedopína im, že ak autom zo svojho miesta odídete, zakrátko ho obsadí iné vozidlo, a vy v lepšom prípade môžete pri návrate čakať, kedy sa niektoré z obsadených miest uvoľní.

Túto adrenalínovú zábavku pripravilo vedenie mesta obyvateľom za ich peniaze: Ak chcú parkovať, musia zaplatiť, ale miesto na parkovanie si musia nájsť.
Problémy s parkovaním v Trnave nenastali zo dňa na deň, je to dlhoročná záležitosť. Radnica však stále na ich elimináciu nenašla riešenie, a ľudia to vnímajú. Podľa prieskumu, ktorý si dalo urobiť občianske združenie Trnava pre každého, so súčasnou situáciou nie je spokojných vyše 60 % opýtaných.
Podľa prieskumu nie je so súčasnou situáciou spokojných vyše 60 % opýtaných.
Ako teda vyriešiť túto zložitú situáciu? Rezidentské parkovanie nemusí byť spoplatnené; je to služba občanom, nie ďalšia skrytá daň. Pred jeho realizáciou však musí existovať alternatíva pre nerezidentov, a pre rezidentov musí byť dostatok parkovacích miest. Riešením je budovanie jednoposchodových parkovísk na problémových miestach. Tie mali v Trnave stáť už dávno. Zároveň pre mimo trnavských vodičov by mali existovať záchytné parkoviská s napojením na MHD. Na trnavskej radnici na to zrejme doteraz neprišli. Asi nemali kapacitu kvôli príprave stoviek drahých vizualizácií, ktoré môžu byť Trnavčanom pri ich každodenných starostiach úplne ukradnuté.

Dilema na Spartakovskej
Rodičom, ktorí vozia svoje deti do materskej či základnej školy na Spartakovskej ulici, denne komplikuje situáciu aktuálna parkovacia politika v tejto lokalite. Zažívajú absurdnú situáciu, pretože ak si chcú kúpiť lístok v jedinom parkovacom automate na okolí, nemôžu. Nedá sa zaparkovať pri automate, lebo je tam zákaz zastavenia. Musia ísť až pred školu, zaparkovať a peši prejsť cca 200 m k parkovaciemu automatu, kúpiť lístok a 200 m naspäť k autu. Potom môžu dieťa zaviesť do školy. To je mimochodom buď bez dozoru, alebo musí s rodičom absolvovať cestu po lístok a späť. Pritom čas, ktorý strávi odvedením dieťaťa do školy, je omnoho kratší, ako čas na kúpu lístku. Takto vychádza mesto v ústrety svojim obyvateľom?
Je to typická ukážka prijímania nových, nedomyslených riešení bez poznania situácie v teréne.

Pri kalvárii sa s chodcami veľmi nepočíta
Na ulici Pri kalvárii mesto vybudovalo cyklochodník, čo je celkom chvályhodné, len to má jednu chybu: zabudlo sa pri ňom na chodcov. Miesta je pritom vedľa cyklochodníka dostatok. Na druhej strane sa síce nachádzajú krátke úseky chodníka v dezolátnom stave, ale napríklad v zákrute pri koľajniciach chodník nie je. Od predajne keramiky smerom k strelnici chodník rovnako nenájdete (okrem krátkych úsekov pri predajniach). Ísť tade v daždi nie je žiadna slasť. Vedenie mesta na konci svojho druhého funkčného obdobia by si už konečne mohlo uvedomiť, že v Trnave existujú aj chodci…
(PV)